Recenzija doc. dr Margit Savović
Knjiga Inkluzija – dr Saša Stepanović
„Nijedan čovek nije ostvro – sam po sebi celina, svaki je čovek deo kontinenta, deo Zemlje“ – pisao je Ernest Hemingvej u svom delu „Za kim zvono zvoni“.
Ljudska prava se odnose na pravnu, filozofsku i političku ideju prema kojoj svako ljudsko biće, samim činom rođenja, bez obzira na svoj pol, poreklo ili državljanstvo, stiče određena, neotuđiva prava.
U tom kontekstu pomenućemo i član 28. Konvencije o pravima deteta, u kojem se, strane ugovornice priznaju pravo na obrazovanje u cilju postepenog postizanja ovog prava, a na osnovu jednakih mogućnosti, posebno će učiniti osnovno obrazovanje obaveznim i besplatnim za sve, odnosno, u članu 29. potvrđuje se da obrazovanje deteta treba da bude usmereno na razvoj detetove ličnosti, talenta i mentalnih i fizičkih sposobnosti do njihovih krajnjih mogućnosti.
Obaveze, koje odrasli preuzimaju u pogledu vaspitanja i obrazovanja dece, uključujuću i grupe sa različitim smetnjama u razvoju. Od stava odraslih , među kojima ima i onih koji neposredno sprovode obrazovanje i vaspitanje ove grupe dece, zavisi i kvalitet njihovih života kako u dečjem tako i u odraslom dobu.
Naravno, vođenje računa o posebno osetljivim grupama dece nije nova ideja. Poznati su, odavno, pojmovi kao što je integracija, odnosno inkluzija. Međutim, istina je da je inkluzija u obrazovanju i vaspitanju u
Srbiji došla u sferu posebnog interesovanja poslednjih nekoliko godina, jer je u zakonsku regulativu ušla 2009. godine.
Inkluzivno obrazovanje je specifičnost i ono predstavlja nameru potpunog uključivanja deteta sa azvojnim smetnjama u sistem redovnog školovanja, to jest u redovnu nastavu.
Monografija dr Saše Stepanovića „Inkluzija“ daje dragoceni doprinos teoriji i praksi inkluzivnog obrazovanja i vaspitanja, naročito u slučajevima kada se učenici bore sa senzornim smetnjama.
Potkrepljena rezultatima istraživanja, monografija se preporučuje svim prosvetnim delaocima koji se bave tom grupom dece, a autor ovom knjigom ohrabruje i druge istraživače da nastave istraživački rad u ovoj, veoma važnoj oblasti pedagoške nauke.